
Гостра конкуренція за вантажовідправника розпочнеться у лютому
- 24 листопада 2020
- Андрій Соколов, директор з розвитку Stark Shipping
Зернові термінали України недоотримають близько 100 млн доларів в першому півріччі 2021 року в порівнянні з аналогічним попереднім періодом. АМПУ також чекає зниження надходження портових зборів на рівні 17,55 млн дол.
Про це йдеться в нашому дослідженні, опублікованому Ukrainian Shipping Magazine
Головна причина очікуваних втрат - неврожай зернових і зниження перевалки цього вантажу в портах.
До січня українські порти будуть відвантажувати кукурудзу в рамках укладених форвардних контрактів. Експорт з жовтня по січень, орієнтовно, складе 12,7 млн тонн. На кінець січня кукурудзи в резерві залишиться близько 9,8 млн тонн, а отже, середньомісячний експорт в лютому-вересні 2021 р не перевищить 1,2 млн тон.
Швидше за все, справжня велика конкуренція за вантажовідправника почнеться з місяця лютого, а в березні термінали вже будуть змушені демпінгувати ставкою перевалки, щоб залучити вантаж. У більш вигідному становищі опиняться термінали, що належать трейдерам, які зможуть вважати перевалку як частина заробітку на трейді і або знижувати внутрішню ціну до рівня собівартості, або заробляти виключно на перевалці, торгуючи в мінус.
Варто нагадати, що нова Методика розрахунку портових зборів, яку розглядає зараз МІУ, пропонує визначати ставки портових зборів, виходячи з прогнозних показників суднообігу і витрат АМПУ на три роки вперед. В 2021 році суднозаходів через скорочення врожаю стане помітно менше. Якби нові правила розрахунку ставок портових зборів вже вступили в силу, в 2021 р. АМПУ б зазнала серйозного дефіциту бюджету. Це ще один привід задуматися над раціональністю деяких положень Методики розрахунку ставок портових зборів.
Ймовірно, як трейдерам, так і портовим терміналам вже зараз необхідно переглядати бюджети на наступний рік і готуватися до меншого об'єму роботи. Також ця тенденція може відбитися на планах щодо розширення потужностей зернових терміналів і будівництва нових.
Все це говорить про те, що Україні досі щастило з врожаями, і що обсяг перевалки через порти залежить більшою мірою від здатності країни справлятися з викликами економічними і виробничими, ніж інфраструктурними. Інфраструктура завжди слід за економікою, але зараз на нас і в агросекторі, і в інфраструктурі чекає певний спад.