Швидкість завантаження зерна до контейнера буде збільшуватися

Чому зростає попит на такі перевезення і які особливості завантаження зерна саме у контейнер

Транспортування зернових вантажів та продукту переробки від елеватору до порту у контейнерах – далеко не таке популярне, як традиційне транспортування у вагонах-зерновозах. І тим не менш, такі партії потрапляють на те чи інше судно і вирушають з порту далі, аби потрапити до замовника вже на іншому континенті. Або ж долають відстань від елеватора до судна у контейнері, а вже на терміналі вантаж висипають з контейнеру до трюму.

Ба більше: зараз ми спостерігаємо пожвавлення перевезень зерна саме у контейнерах. Минулого року «Укрзалізниця» запустила три нових контейнерних поїзди для перевезення за графіком зернових вантажів до порту Чорноморськ В УЗ повідомляли, що експлуатують близько 150 зернових контейнерів. Уточнивши, що конструкція дозволяє вивантажувати зерно відразу на судно.  За рік УЗ збільшила транспортування зернових і продуктів перемолу в контейнерах майже вдвічі. Якщо в 2018 р залізницею перевезено 687 тис. тонн, то минулого року – вже понад 1,19 млн. тонн.

Чому ж зростає попит на такі перевезення і які особливості завантаження зерна саме у контейнер? Якщо говорити про доставку зернових у контейнерах до морського порту із подальшою відправкою його вже контейнеровозом, то попит є з боку покупців, яким потрібні саме невеликі партії, і вони завжди будуть присутні на ринку. Неважливо, чи це виробник комбікорму, якому потрібна у конкретний момент певна партія сировини, чи господарство, якому прийде вантаж пшениці «від дверей до дверей». Якщо говорити про «внутрішнє» перевезення від елеватору до терміналу, то тут грає роль різниця у тарифах на перевезення вагоном-хопером.

Один із важливих факторів для відправника, який хоче завантажити зернові у контейнер саме на елеваторі, це швидкість завантаження.

Один із важливих факторів для відправника, який хоче завантажити зернові у контейнер саме на елеваторі, це швидкість завантаження. Якщо говорити про наш власний досвід, то спочатку завантаження кожного контейнера на Білозаводському елеваторі (смт. Білий Колодязь Харківської області) тривало півтори години. Тоді ми використовували закордонний пневмоперевантажувач. Ми освоїли технологічний процес, який передбачає бічне навантаження зерна у контейнери. І для того, аби прискорити завантаження,  придбали нове обладнання – вітчизняний зерномет, адаптований саме під завантаження контейнерів. Завдяки цьому ми прискорили обробку кожного контейнеру, завантажуючи його вже за 25 хвилин. Так, на те, аби завантажити 64 контейнери на 32 платформах, нам знадобилося 50 годин.

Звісно, хопер завантажити простіше та швидше, та такі можливості має значно більша кількість елеваторів в Україні, ніж ті, хто може здійснювати стафіювання. Не кожен елеватор має змогу здійснювати торцеве завантаження контейнерів. Частина може завантажувати тільки залізничні платформи довжиною 12 метрів на один контейнер, а 18-метрові – вже ні, через те, що точка «заточена» під розміри вагонів-зерновозів. Більше можливостей було б у разі завантаження контейнеру через верхній люк, але такі спеціалізовані контейнери в Україні поки не розповсюджені. 

Для того, аби розпочати відвантаження зернових у контейнери, слід отримати відповідні погодження на таке відвантаження від УЗ.  Обладнати місце завантаження контейнерів, виконавши відповідні технічні доопрацювання. Зокрема, ваги мають давати змогу зважувати кожен контейнер із зерном окремо. До речі, ми бачимо для себе потенціал ще більше прискорити час навантаження контейнера.

Цього можна досягнути, якщо вантажити одночасно два контейнери на платформі. Але кожен контейнер повинен мати чітку вагу. У той же час, нашою перевагою в умовах відправки зерна контейнерними поїздами стали трьохплатформенні залізничні ваги, які й дозволяють обслуговувати платформи з контейнерами. Оскільки наш елеватор будувався відносно нещодавно (2017 рік), під час будівництва закладалася і можливість роботи із контейнерами.

Зазначу, що перевезення зернових та технічних культур у контейнерах має великий потенціал. Адже таваровиробник має можливості здійснювати прямі продажі майже у будь-яку точку світу, завантаживши контейнер у власному господарстві та відвести автівкою до найближчого або найвигіднішого контейнерного терміналу. Зовсім не потрібно мати залізничну колію, що значно розширює можливості та невілює географічне розташування товаровиробника.