Витрати аграріїв на залізничну логістику зерна зросли вдвічі у 2021 році

У 2020 році залізнична логістика зібраного з 1 га врожаю зерна коштувала в середньому 300 доларів, а у 2021 році – вже 600 доларів.

Витрати аграріїв на залізничну логістику зерна зросли вдвічі у 2021 році

Витрати українських виробників зерна на залізничну логістику аграрних вантажів до морських портів України у 2021 році збільшилися вдвічі у порівнянні з попереднім роком. Вирішальним фактором зростання витрат аграріїв став дисбаланс попиту та пропозиції залізничних вагонів-зерновозів “Укрзалізниці”, що утворився восени 2021 року, розповідає радник Голови Правління "Укрзалізниці" Юрій Щуклін.

«Якщо проаналізувати витрати виробників зерна з різних регіонів України, у середньому картина виглядає однаково: у 2020 році залізнична логістика зібраного з 1 га врожаю зерна коштувала в середньому 300 доларів, а у 2021 році – вже 600 доларів. Витрати на залізничну логістику практично зрівнялися з витратами виробника на 1 га вирощування зерна. Існує думка, що нинішня маржинальність зернових культур дозволить аграріям витримати цей ціновий тиск, але питання в іншому. За перевезення виробники заплатили вдвічі більше, але при цьому не отримали ані впевненості, ані надійності, ані гарантій виконання строків постачання, все залишилося на попередньому рівні», — констатує експерт.

Радник Голови Правління “Укрзалізниці” зазначив, що передумови дисбалансу попиту та пропозиції вагонів-зерновозів були створені протягом весни-літа 2021 року бездіяльністю попереднього менеджменту державного перевізника, який не цікавився потребами ринку та не виходив на контакт з аграріями.

Через те, що дані про провізні спроможності та рівень участі “Укрзалізниці” у перевезеннях урожаю не розкривалися, восени стався ажіотажний зліт цін.
За його словами, уже у серпні аграрії з точністю до 90% знали, які обсяги врожаю вони зберуть. Виробники, яким уже тоді треба було контрактуватися з покупцями, були позбавлені можливості знати, скільки з цього врожаю зможуть вивезти залізницею, якою є частка участі вагонів «Укрзалізниці» у перевезенні та якими будуть умови. 

УЗ ігнорувала всі запити на тему “Чи берете участь у перевезенні, які дасте гарантії?”. Відсутність інформації створила штучний дефіцит провізної спроможності залізниці. Насамперед це торкнулося сегменту аграріїв, які не мали контрактів з іншими перевізниками: у серпні вони зрозуміли, що “Укрзалізниця” їх кинула і гарячково почали шукати інші способи вивезти врожай. І на момент, коли в Україні утворилося 10 млн тонн урожаю, які фізично неможливо було вивезти, оренда вагонів-зерновозів почала безладно зростати в ціні. І постраждали не лише ті аграрії, які розраховували на вагони “Укрзалізниці”: цією ситуацією негайно скористалися приватні перевізники, щоби розірвати попередні домовленості та переглянути ціну у бік збільшення.

Перевізники добре заробили, але внаслідок втрат аграріїв. А якби “Укрзалізниця” ще влітку розпочала діалог із ринком і почала б пропонувати свої послуги та вагони на 5-6 місяців наперед і власники вантажів змогли б заздалегідь спланувати свої перевезення, цього дефіциту та сплеску цін не сталося б, — наголосив експерт.

У звязку з стірмким зростанням витрат на логістику залізницею, вантажовідправники починають більш ативно цікавитися реалізацією проектів з річкових перевезень. Зокрема, нещодавно стало відомо про плани «УДГ Трейдинг» розпочати проєкт з річкової логістики

Нагадаємо, 10 березня, у Києві, відбудеться вже 4-й «Річковий Форум 2022: вантажі, перевізники, термінали».

Відгуки учасників «Річкового Форуму» попередніх років можна почитати за посиланнями: 2020-го року2021-го року

Зареєструватися для участі можна за посиланням

Підписуйтесь на нашу сторінку в Facebook
Слідкуйте за нашими новинами на Телеграм-каналі

Читайте також