Криза на річці: чому річкові перевізники залишилися без зерна

  • 26 жовтня 2020, 11:13

Нижчий врожай та інвестицій агрохолдингів у власний парк вагонів-зерновозів призвели до падіння перевезень зерна річкою. Що про це розповідають на ринку?

Перші 9 місяців 2020 року дозволяють більш-менш точно прогнозувати якими будуть підсумки року. Нажаль, для річкових перевізників вони не будуть втішними. Зменшення перевезень спостерігалося місяць за місяцем, і за останній квартал «ривка» не очікується. За дев’ять місяців хвилями Дніпра до рейдів і морських портів перевізники спустили 2,46 млн тонн зерна, що на 26,8% нижче, ніж за три квартали минулого року – тоді вони доставили 3,36 млн тонн. Перевезення будматеріалів та інших вантажів скоротилося на 1,2%, а металопродукція та нафтопродукти показали зростання на 4,9% та 12,9% відповідно. 

Всього з початку року обсяг річкових вантажоперевезень склав 7,4 млн. тонн, що на 10,7% менше торішнього результату. Частка зерна в річкових перевезеннях склала 33,2%. Сайт «Агрологістика» звернувся до учасників ринку, щоб ті прокоментували ситуацію, що склалася на ринку.

Директор компанії «Грейн Трансшипмент» Олександр Григоренко: 

«Для річкових перевезень цей рік виявився складнішим, ніж попередній. Прогнози, які робили профільні асоціації на новий маркетинговий рік по зернових культурам, були оптимістичні, але вони не виправдалися. Так, скажімо, урожай кукурудзи десь на десять мільйонів нижче від прогнозів.

Нажаль, сильно знизився урожай у тих областях, які розташовані уздовж Дніпра – у Кіровоградській, Дніпропетровській, Запорізькій, Херсонській областях. Тому ті агрогосподарства, які вже оцінили переваги відправки зерна річковим транспортом, цього року просто не мають змоги відправляти ті обсяги, які відправляли минулого року. До того ж, ціни на урожай зростають щодня, виробники тримають його аби продати дорожче. 

Компаніям доводиться орієнтуватися на інші вантажі, у тому числі – на будівельні

Компаніям доводиться орієнтуватися на інші вантажі, у тому числі – на будівельні, оскільки зараз реалізовується програма Президента України та уряду «Велике будівництво», і частину вантажів для цієї програми транспортують саме річкою. Ми сподіваємося, що навігація буде подовжена до лютого, що дасть перевозити більші обсяги».

Григоренко підкреслює,  що зараз на Дніпрі нема дефіциту флоту для перевезення зернових вантажів. І такі компанії, як «Нібулон», «Укррічфлот», «АгроВіста», «Грейн Трансшипмент» можуть перевезти у сьогоднішніх умовах навіть більші обсяги аніж ті, які є зараз. Річковий флот динамічно збільшувався, і сама компанія «Грейн Трансшипмент» продовжує виконувати свою програму, незважаючи на складні умови. І 30 жовтня очікується передача нової баржі, «Грейн-6», яку у Ізмаїлі будує «Дунайсудосервіс». 

Директор ТОВ «Амікус Інвест» Ігор Маляренко:

«Ситуація на ринку важка, але справа не лише у тому, що неврожай. Скажімо, у Черкаській та Київській областях врожай гірший, ніж попереднього року, але він нормальний для них, якщо брати врожайність у середньому за останні п’ять років. Проте, загальна ситуація така, що аграрії просто не продають значну частину зібраного зерна. Вони його тримають, вичікуючи кращих умов для продажу.

Тим часом зараз достатньо вагонів-зерновозів, якими можна возити зерно. І те, що «Укрзалізниця» не підіймає тарифи, заважає розвитку річкової логістики. Хоч раніше у Мінінфраструктури говорили про необхідність тарифи підвищити, бо вони в УЗ занижені. Більше того, приватні компанії-зернотрейдери інвестували у створення власних парків вагонів, і декому навіть доводиться шукати вільні залізничні колії, на які можна поставити вагони у відстій, бо нема достатніх обсягів для перевезень. 

Аграрії не продають значну частину зібраного зерна. Вони його тримають, вичікуючи кращих умов для продажу.

Автоперевізники знизили ставки і можуть знизити їх ще більше через велику конкуренцію. За таких умов річкові перевезення стали малопривабливими для агрокомпаній. Є складнощі із накопиченням партій для відправки зерна річкою. Навіть великі агротрейдери, у тому числі  Cofco Agri та Bunge, не такі активні цього року – партії накопичуються довше».

Ігор Маляренко підкреслює, що за таких умов компанії орієнтуються на перевезення інших вантажів. У першу чергу – продукції металургів, що й дозволяє «працювати на межі рентабельності». На зернові вантажі у компанії поки не розраховують, і навіть із початком навігації наступного року не очікують суттєвого обсягу зернових вантажів на Дніпрі.

«Про те, що нам слід розвивати річкові перевезення, говорять на найвищому державному рівні. Про це говорить і Міністр інфраструктури Владислав Криклій, і сам Президент України Володимир Зеленський. Усі не забувають говорити про те, як це важливо через зменшення навантаження на автомобільні шляхи. Як і про те, що якщо прийняти законопроект «Про внутрішні водні шляхи», то у галузь прийдуть іноземні інвестори. Проте, часто ми відчуваємо «палки у колеса» з боку різних чиновників. За нинішніх жорстких умов, наприклад, податкова блокує податкові накладні, що у свою чергу блокує повернення ПДВ. Експортери не отримують повернення ПДВ з продукції, перевізники – з надання послуг. Так, потім вона їх розблоковує, але час спливає і обігових коштів нема. Подібні дії, м’яко кажучи, аж ніяк не сприяють ані роботі існуючих перевізників, ані привабленню інвесторів. Навіть у разі прийняття законопроекту про ВВШ інвестори не будуть поспішати приходити, дивлячись на подібні складнощі», – додає Маляренко.

Був період, коли відправляти баржами було дещо дешевше, ніж вагонами, зараз цього нема.

Керівник служби залізничної логістики компанії «Кернел» Михайло Кравченко:

Сьогодні вигідніше перевозити зернові залізницею, аніж річковим транспортом. Особливо тим зернотрейдерам, у яких є власний парк вагонів. Був період, коли відправляти баржами було дещо дешевше, ніж вагонами, зараз цього нема. Компанія «Кернел» зацікавлена у тому, аби розвивати річкову логістику. Минулої осені ми відправили першу партію кукурудзи річкою – тоді дві баржі доставили 4000 тонн вантажу зі Світловодська до Чорноморська. Проте, цей сезон не дозволяє нам продовжити такі відправки. Надалі річкові перевезення обов’язково збільшуватимуться, важливо вистояти у нинішніх складних умовах.

Андрій Муравський

Підписуйтесь на нашу сторінку в facebook
Слідкуйте за нашими новинами на Телеграм-канал



Читайте також