Українські корабели збудують 17 суден до кінця 2020 року

  • 25 вересня 2020, 13:52

Агрокомпанії стали драйвером українського суднобудування, замовляючи будівництво флоту та його глибоку модернізацію

У 2020 році українські корабели збудують більше плавзасобів, ніж у 2019-му році. За підрахунками аналітиків агентства Food&Agri, за результатами 2020 року на воду спустять 17 плавзасобів. З них 13 одиниць складе українське замовлення.

Минулого року, за даними асоціації "Укрсудпром", українські судновласники отримали 12 суден, на експорт було побудовано дві одиниці. Цими двома стали танкери-хімовози, які Smart Maritime Group побудував для нідерландської компанії VEKA Shipbuilding WT B.V. (відмітимо, що останнє судно для вітчизняних замовників SMG побудувала у 2016 році).

"Відповідно до інформації від заводів-виробників, цього року виробництво нових суден перевищить минулорічні показники. Протягом дев’яти місяців цього року український флот вже поповнився новими одиницями, до кінця року будуть виконані ще замовлення.
Якщо говорити про експорт, то у січні Smart Maritime Group спустила на воду третій танкер для замовника з Нідерландів, а у вересні – четвертий хімовоз вантажомісткістю 5320 т. А миколаївський завод "Океан" закінчив будівництво двох суховантажних барж для нідерландської судноплавної компанії Eurobulk, які були закладені восени минулого року", - розповідає головний редактор сайту agrologistyka.in.ua Андрій Муравський

Що ж стосується виробництва для українських замовників, то лідером тут залишається компанія "Нібулон", яка є одночасно і замовником, і виконавцем замовлення. Суднобудівно-судноремонтний завод "Нібулон" з початку року вже побудував два портових буксира проекту Т410 для формування несамохідних суден у караван, проведення швартовних операцій, виконання вантажних рейсів на мілководді. Цього року побудовано три несамохідних судна-майданчики проекту В1500. До кінця року мають добудувати буксир модернізованого проекту 121М, баржу проекту NBL-91, а також два спеціалізованих самохідних судна. Усього протягом року завод "Ніблон" має за планом побудувати десять плавзасобів.

Минулого року  "Нібулон" побудував перевантажувач Nibulon Max, який став не лише першим судном такого розміру (140 метрів) побудованим на заводі, але й найдовшим крановим судном класу "річка-море" за роки незалежності країни. 

Цього ж року рекорд б’є вже ізмаїльський виробник – "Дунайсудосервіс". Він вже добудував для агрохолдингу "АгроВіста" баржу "Дніпро-AV-01", вантажомісткість якої, 6000 тонн, дозволяє назвати її найбільшою в історії незалежної України несамохідною баржею. Вже днями на ізмаїльському підприємстві відбудуться урочистості з приводу передачі баржі замовнику. 

На "Дунайсудносервісі" цього року також збудували баржу Grain-5 вантажопідйомністю 2300 тонн для компанії "Грейн-Трансшипмент". У жовтні ж "Дунайсудносервіс" має збудувати вже Grain-6. У 2019-му цей завод побудував для агрокомпанії дві несамохідні баржі.

Саме агрокомпанії стали останніми роками драйвером для українського суднобудування, замовляючи будівництво флоту та глибоку модернізацію окремих одиниць. 

Цікаво, що цього року "Нібулон" будував несамохідний флот, який призначений не безпосередньо для перевезень агропродукції, а для інших цілей. Судна-майданчики В1500 призначені для перевезення генеральних вантажів, контейнерів тощо.  Шаланди використовуватимуться під час днопоглиблювальних робіт.

Втім, суднобудівна програма "Нібулону" на 2019-2022 рр. передбачає, зокрема, будівництво двох великих барж пр. В10000 довжиною 140 метрів. Великі баржі планує замовити наступного року і "Грейн-Трансшипмент" – компанія має намір поповнити свій флот двома баржами вантажопідйомністю по 5 тис. тонн.

Відмітимо, що увесь побудований цього року на українських верфях флот буде річковим. Йдеться як про вітчизняні, так і про іноземні замовлення. Так, побудовані Smart Maritime Group танкери розраховані на роботу на внутрішніх водних шляхах Євросоюзу. Дві великогабаритні баржі, Touax 191 і Touax 192, які спустив на воду «Океан», також працюватимуть на річці. Влітку вони прибули до Нідерландів, аби звідти після до оснащення працювати вже на річці Сена.

"Поки ми спостерігаємо тільки те, що окремі компанії змогли перейти від купівлі уживаного флоту до будівництва нових одиниць, які можуть максимально задовольнити їхні потреби. Максимально – у тому числі і за рахунок своїх великих розмірів. У той же час, нові буксири для проводки барж продовжує будувати лише "Нібулон". Тим не менш, у перспективі сильні агрокомпанії зможуть повторити шлях «Нубулона», інвестуючи вже у будівництво нових буксирів. Зрештою, і сам "Нібулон" свого часу купував уживані буксири. Потім розміщував замовлення на будівництво барж, буксирів, плавучого крану на чужих потужностях. І зрештою придбав суднобудівний завод і став будувати флот вже самостійно. Повторити такий шлях повністю зараз претендентів нема, але перейти на якісно новий рівень компанії зможуть однозначно", - розповідає Муравський.

Щоправда, для цього все ж-таки потрібно створити відповідні умови самій державі у вигляді законодавців, чиновників, правоохоронців. Зараз, наприклад, на те, як саме компанії розвиватимуться, може вплинути те, чи прийме Верховна Рада України законопроект "Про внутрішні водні шляхи". Він передбачає допуск до роботи у каботажі суден під іноземним прапором. Які при тому матимуть переваги під флотом, який зареєстрований в українському регістрі. Це стосується як оподаткування, так і вимог до технічного стану суден (є регістри, які значно лояльніші за український). У разі прийняття законопроекту у нинішньому вигляді, українські компанії не матимуть стимулу вкладатися у створення нових одиниць флоту. Що, відповідно, відіб’ється і на роботі вітчизняних суднобудівних заводів.



Читайте також