5 трендів річкової логістики України 2021 року 

5 трендів річкової логістики України 2021 року 

В 2021 році учасники ринку річкової логістики нарощували доставку зерна баржами з морських портів на рейд, стрімко збільшили перевезення зерна в 4-му кварталі, почали формувати більші барже-буксирні склади, а головним вантажем стали будівельні матеріали.

Рейдова перевалка

У 2021 році зерно почали частіше доставляти баржами з морських терміналів на рейд на короткому плечі.

«Ми спостерігали значне зменшення кількості експорту зернових вантажів партіями 3-5 тисяч тон з річкових портів Дніпра. Тобто, продовжилася тенденція 2020-го року. Це пов’язано з експортом цих вантажів з портів Великої Одеси, Миколаєва, а також зі значним розвитком рейдової перевалки на Банці Трутаєва, на рейді порту Херсон та інших місцях», —  розповідає  комерційний директор ARGO SHIPPING GROUP  Олександр Нікулін.

«Раніше був більший попит на партії зерна, якими можна було б довантажити судно. Зокрема, таку партію можна купити на річковому терміналі і доставити на рейд. Нині ж морські термінали пропонують комплексні послуги, забезпечуючи доставку додаткового вантажу практично за ту ж ціну», – розповідає сайту «Агрологістика» співзасновник холдингу «АгроВіста» Юрій Скічко.

«АгроВіста» вже розпочала доставляти баржею «Дніпро АВ-01» із вантажністю 6000 тон зернові до морського порту Південний на термінал ТІС з херсонських елеваторів. У розвитку річкової логістики у на так звані «панамакс порти» Скічко бачить перспективу.

Сьогодні понад мільйон тонн вантажів із Миколаївського регіону вивантажується на рейді.

Конкуренція у цьому секторі вже зростає. Так, «Ніка Транс Логістика» для роботи на Бузько-Дніпровсько-Лиманському каналі взяла в бербоут-чартер баржу дедвейтом 15 тис. тон, яка жорстко з'єднується з потужним буксиром-штовхачем. «Сьогодні понад мільйон тонн вантажів із Миколаївського регіону вивантажується на рейді. Це судна класу супрамакс, панамакс і більше – з осадкою понад 10,3 метри. Якусь частину вантажів вони вантажать у порту, решту — на рейді. Попит на це є об'єктивно», - зазначив CEO компанії Юрій Онофрійчук. І розповів про плани  покупки аналогічних барж або замовлення їх будівництва у разі успіху.

Зміна сезонності попиту на перевалку зернових

Після стрімкого падіння перевезення зернових у 2020 році, спостерігаємо невелике зростання +2,4%. Очікувалося, що відштовхування від дна буде більш стрімким: 2021-й приніс рекордний урожай. 

Втім, по-перше учасники ринку стверджують, що фермери притримують частину врожаю на весну, а по-друге на показники календарного року негативно вплинуло перше півріччя.  «У першій половині року зерна на річці було ще дуже мало через неврожай попереднього року. Ми працювали переважно з великих портів – з Миколаєва та Одеси, і лише у липні місяці ми повернулися на Дніпро», — розповідає комерційний директор компанії «Грейн-Трансшипмент» Олександр Григоренко.

Справді, за перше півріччя Дніпром перевезли лише 1,1 млн тон зернових. У ІІІ кварталі по річці пішло вже 850 тис. тонн, а найбільший обсяг, 1,6 млн тон, перевезли у IV кварталі. 

Нарощування потужностей зі зберігання зернових

Учасники ринку продовжили нарощувати потужності зі зберігання та перевалки зернових вантажів. Так, минулого року на терміналі “Акварель” збудували зерновий комплекс — напільний склад на 17 тис. тон із продуктивністю 375 тонн на годину. У грудні, коли комплекс був добудований, на ньому завантажили перше судно.

ПрАТ “Укррічфлот” модернізував наявні потужності для перевалки і зберігання зерна та шроту. Як повідомили сайту «Агрологістика» у компанії, у Дніпрі введено в експлуатацію додатково два критих склади по 3000 тон одночасного зберігання кожен. Сьогодні у критих складах УРФ у Дніпрі, Запоріжжі, Херсоні та Миколаєві можна одночасно зберігати більше 30 тис. тон агропродукції, а на портових елеваторах у Дніпрі та Херсоні — 66 тис. тон.

Збільшення барже-буксирних складів

У 2021 році перевізникам дозволили шлюзувати більші барже-буксирні склади. Раніше через дніпровські шлюзи буксир міг проводити лише одну баржу. 17 вересня, відповідно до офіційного повідомлення,  через Каховський шлюз Дніпровського каскаду вперше пройшло відразу дві баржі у супроводі буксиру. Караван довжиною 235 м і 17 м завширшки увійшов до шлюзової камери, довжина якої 260 м, а ширина — 18 м.

Це дає можливість додатково робити до десяти рейсів щорічно та перевозити до ста тисяч тонн вантажів одним баржо-буксирним складом.

Це заощаджує судновласникам і час, і паливо. Як розплвідають у компанії “Грейн-Трансшипмент”, одна така проводка економить вісім годин. За розрахунками спеціалістів компанії, це дає можливість додатково робити до десяти рейсів щорічно та перевозити до ста тисяч тонн вантажів одним баржо-буксирним складом.

“У правилах, затверджених “Укрводшляхом” наприкінці 1990-х зазначено, що через шлюз може проходити лише одна баржа з буксиром. Водночас у тих самих правилах написано, що за умов жорсткого зчалу у нитку можливе шлюзування за схемою “2+1”, — розповідає заступник гендиректора з будівництва, експлуатації флоту та безпеки судноплавства “НІБУЛОНу” Андрій Волик.

Читайте також: Мобільна перевалка зерна та склади - основні тренди "річкової інфраструктури"

“НІБУЛОН”  почав відправляти по  річці Південний Буг більші каравани. Якщо раніше один буксир штовхав одну чи дві баржі, то тепер — відразу чотири баржі. Баржі з Нової Одеси та Вознесенська на зовнішній рейд Миколаївського морського порту також супроводжує один портовий буксир. Таким чином транспортують понад 9 тис. тон вантажів замість 4 тис. тон.

Як повідомив перший заступник директора ДП “Укрводшлях” Дмитро Москаленко, за 88 днів було проведено 97 успішних шлюзувань у форматі 2+1 на п’яти шлюзах, при цьому не відбулося жодної аварії. Але поки все це відбувається у якості експерименту. Очікується, що за його результатами таке шлюзування буде здійснюватися вже на постійній основі.

Стрімкий ривок перевезень будматеріалів (+63%)

У 2021 році річкові перевізники поставили на Дніпрі черговий рекорд —  14,4 млн тонн вантажів. Втім, в основному цього вдалося досягнути завдяки будівельним матеріалам, яких по річці перевезли  аж 9,5 млн тон, що на 62,8% більше, ніж у 2020 році.

Читайте також: 5 трендів річкової логістики України 2020 року

Інші вантажі таку динаміку не продемонстрували. Так,  транспортування металопродукції скоротилося на 33,4%, до 1,2 млн тонн. А зернових вантажів  перевезли лише на 2,4% більше, ніж у 2020 році — 3,6 млн тон зернових.

Збільшенню обсягів перевезень будівельних матеріалів сприяє програма “Велике будівництво”: будівництво доріг (понад 7 тис. км доріг різного значення), зведення мостів: нового мосту через річку Дніпро у місті Кременчук та Запорізьких мостів тощо.

Більш детально ми обговоримо ці та інші тренди річкової логістики з учасниками ринку на 4-му "Річковому форумі 2022: вантажі, перевізники, термінали", що відбудеться у Києві 10 березня.

Зареєструватися для участі можна за посиланням