Рейдова перевалка зернових виросла на тлі падаючого експорту

Рейдова перевалка зернових виросла на тлі падаючого експорту

У фокус учасників ринку дедалі більше потрапляє сегмент рейдової перевалки.

Якщо в період 2015-2019 років в Україні спостерігався справжній бум інвестицій у нові зернові морські термінали, то тепер у фокус учасників ринку дедалі більше потрапляє сегмент рейдової перевалки.

Минулий календарний рік у цьому відношенні виявився особливо знаковим, адже у той час як експорт зерна та шроту через морські термінали суттєво впав, перевалка з барж на морські судна навпаки виросла відразу на 14% - з 5,3 млн т до 6 млн т. При цьому з 20-ки компаній, що здійснюють такі операції – 14 показали зростання показників. Про це у своєму дослідженні напередодні повідомила агентська компанія Stark Shipping.

Таким чином, якщо у 2019-му календарному році через операції Ship-to-ship йшло 8% «морського» зернового експорту, то у 2020 році ця доля виросла до 10,2%.

Так, 57% цього ринку займає «Нібулон», втім низка інших компаній у минулому році збільшила свої об’єми в рази. Це, зокрема, «Кернел» - у три рази, «Ніка-Тера» - на половину, «Єврозовнішторг» - у три рази. 

Перевантаження з барж на морські судна дійсно виглядає перспективно. Особливо зважаючи на подальше зростання річкових перевезень після того як зернотрейдери успішно пролобіювали для себе допуск іноземного прапору в каботажі, а існуючі оператори річкового флоту інвестували значні кошти в модернізацію. 

Тож минулий рік окреслив вже навіть деякі спроби окремих гравців взяти «рейдові» вантажопотоки під свій контроль на перспективу. Йдеться, зокрема, про проект «Рейдового терміналу «Конкорд», який просуває Микола Капацина, а також про спробу концесіонера порту Херсон усунути з якірних стоянок порту конкурентів.

При цьому в «Рісойлі» прямо заявляють, що не виключають того, що їхня компанія також почне займатися рейдовою перевалкою.

Нещодавно в коментарі сайту «Агрологістика» співвласник холдингу «Агровіста» Юрій Скічко висловив припущення, що урожай в Україні зростатиме, а відтак зростатиме й завантаження великотоннажних суден типу Panamax, Capesize. Тож, буде потреба і у довантаженні на рейді, що у свою чергу відкриває перед річковими перевізниками значні перспективи.

Тему рейдової перевалки ми плануємо детально обговорити з учасниками «Річкового Форуму 2021: вантажі, перевізники, термінали» в одній з дискусійних панелей.

Читайте також колонку Ігоря Гошовського На що перетворюються українські агрохолдинги