Argo Shipping Group: у пошуках «золотого руна» на Дніпрі

У чому особливості бізнес-моделі, на які вантажі орієнтується та яких показників досягнула у попередньому році одна з найбільших судноплавних компаній України - Argo Shipping Group.

Argo Shipping Group: у пошуках «золотого руна» на Дніпрі

Сайт «Агрологістика» продовжує серію публікацій про найбільші компанії, що працюють на ринку річкових перевезень. У чому особливості бізнес-моделі, на які вантажі орієнтується, яких показників досягнула у попередньому році. Цього разу розповідаємо про одну з найбільших судноплавних компаній нашої країни Argo Shipping Group.

Судноплавна компанія ARGO Shipping була заснована більш, ніж 12 років тому батьком та сином – Григорієм та Олександром Вовчуками, які вже мали чималий досвід у галузі. 

Сьогодні ARGO SHIPPING GROUP здійснює в основному морські перевезення, але в більшості випадків відправними точками є порти річки Дніпро. Компанія оперує 13 одиницями флоту загальним тоннажем понад 44 тис. тонн. З них дев’ять суден класу річка/море і чотири судна – річкові. Річка/море – це теплоходи Monte Rosa A,  Mont Blanc A, Hoverla A, Daisy, Lime, Lizori, MILA, Porada, ASPRO. Річкові – LIVERPOOL, MANCHESTER, Fetida та Svyataya Anna.

Крім того, група здійснює перевантаження на рейді Дніпра власними плавзасобами (має плавкран), надає послуги із швартування та буксування.

Метал та цемент

Основний напрямок діяльності групи компаній – вантажоперевезення між портами України й портами Чорноморського та Середземноморського регіонів. Але завантажується у річкових портах України, у першу чергу – у Запоріжжі та Дніпрі.

«У цих містах розташовані металургійні комбінати, і є змога завантажити металургійну продукцію у річкових портах без доставки до морських портів автотранспортом чи залізницею», – розповідає співзасновник ARGO Shipping Олександр Вовчук.

За 2020 рік судами компанії перевезено 710 тис. вантажів, що на 30% більше, ніж у 2019 році.

За 2020 рік судами компанії перевезено 710 тис. вантажів, що на 30% більше, ніж у 2019 році. Приблизно половина обсягу перевезень минулого року – понад 350 тис. тон – склала металопродукція, яку завантажили в річкових портах на річці Дніпро і відправили в морські порти Чорного, Середземного, Адріатичного морів, а також у європейські порти на річці Дунай. Група генеральних вантажів в частці перевезень склала 150 тис. тонн.

У ARGO Shipping відзначають, що у 2020 році Україна стала великим споживачем турецького цементу. Компанія перевезла минулого року сто тисяч тон цього вантажу, що на 60%  більше порівняно із 2019 роком.  

Зважаючи на динаміку, у ARGO Shipping прогнозують, що в 2021 році імпорт цементу в Україні збільшиться. На ринку попит на флот для цих перевезень вже сьогодні перевищує пропозицію.

Зважаючи на динаміку, можна сміливо прогнозувати, що в 2021 році імпорт цементу в Україні збільшиться.

Доставивши з українських портів до портів Європи продукцію металургів, до України судна групи компаній повертаються в основному із будівельними матеріалами, бокситами і содою. 

Зерно

А ось зернові вантажі в 2020 році становили меншу частину обсягу вантажів, які перевіз флот компанії: всього 32 тис. тон, що значно нижче 2019 року. Що й зрозуміло, з огляду на загальне падіння експорту зернових. 

Крім того, у ARGO Shipping жаліються на несприятливу кон’юнктуру ринку – вигідніше працювати із зерном на інших напрямках. «Якщо ставки фрахту на Азові зростають і можна доставляти звідти російське зерно до Туреччини, то в Україні ставки фрахту так і лишаються незмінними. З точки зору бізнесу краще тоді або працювати з іншими вантажами, або йти туди, де є попит та вищі ставки», – пояснює комерційний директор компанії Argo Shipping Group Олександр Нікулін.

Географія перевезень в 2020 році з річкових портів річки Дніпро методом прямої доставки включила в себе 21 країну і 81 порт. Новими напрямками для компанії стали Іспанія, Франція, Англія, Ірландія, Шотландія, Нідерланди, та Латвія. 

Принцип лотереї

Незважаючи на те, що флот ARGO Shipping в основному задіяний у міжнародних перевезеннях, каботажні перевезення також цікаві групі компаній. Проте, обмеження за осадкою (три метри) у районі Каменського даються взнаки. 

Влітку минулого року судно «Porada» доставило вантаж до м. Українка у Київській області. Судно-трьохтисячник привезло туди 2000 тон турецького цементу. Після чого піднялося вище – до Київського річкового порту. Це стало непересічною подією для Київського Річкового Аорту, який до того приймав судно класу річка/море аж у 2003 році.

Втім, тримаючи курс униз по Дніпру, «Porada» була змушена зупинитися перед Канівським шлюзом. Теплохід не міг пройти через технічну неготовність шлюзу. «Відповідальні особи відмовляються коментувати, і прогнозували шлюзування тільки через кілька днів...

Тобто, здійснюючи будь-який економічний розрахунок рейсу вище Канева, судновласник повинен враховувати ще й принцип лотереї і бажання чиновників виконувати чи ні їх зобов'язання. То про який розвиток судноплавства на верхньому Дніпрі може йти мова, коли ті, хто повинен його забезпечувати, ще й за бюджетні кошти, все це саботують?!», – обурювався тоді Олександр Вовчук.

Здійснюючи будь-який економічний розрахунок рейсу вище Канева, судновласник повинен враховувати ще й принцип лотереї і бажання чиновників виконувати чи ні їх зобов'язання.

Інвестиції у флот

ARGO Shipping нині системно реалізовує програму омолодження власного флоту. Так, минулого року крупа компаній придбала чотири судна, дедвейт яких в сумі складає 15 250 тонн. Найсвіжішими поповненнями стали три судна проекту «Каспійський експрес»: судна Monte Rosa A., Mont Blanc A., Hoverla A., які були побудовані 2006 року у Туреччині. Дедвейт кожного судна складає 3750 тонн. 
«Ми узяли ці судно у бербоут-чартер із правом викупу. Такий крок став можливим завдяки нашим партнерам, та був продовженням нашої стратегії, яка передбачає омолодження флоту, яким ми оперуємо. Більш молодий флот означає не лише надійність флоту, але й вищі ставки фрахту для нас, та нижчі страхові платежі для фрахтувальників», – пояснює комерційний директор  «ARGO Shipping» Олександр Нікулін.

Поповнення флоту такими суднами розширює можливості. Вони мають один трюм довжиною 60 метрів, шириною 15 м, і висотою 7 метрів, при цьому чотири метри осадки у річці робить їх дуже зручними для перевезення негабаритних та проектних вантажів.
«ARGO Shipping» запланувала на найближчі роки оновити увесь свій флот. Хоча у компанії зазначають, що фінансування змушені шукати за межами України. Адже навіть за наявності в Україні банків, які кредитують судновласників, європейські програми більш привабливі.

«В Україні можна отримати кредит під відносно низьку ставку, проте для цього необхідно мати кошти на початковий внесок – близько третини від вартості судна. Таке може дозволити собі не кожна судноплавна компанія в Україні, – говорить Олександр Нікулін. 

В Україні можна отримати кредит під відносно низьку ставку, проте для цього необхідно мати кошти на початковий внесок – близько третини від вартості судна.

Бачення розвитку ринку

На  думку Олександра Нікуліна, в отриманні кредитів могла б допомогти держава, яка забезпечила б рівні умови з іноземними гравцями. Наприклад, держава в силах забезпечити лізинг, створивши відповідну державну програму. Щоб заохотити судновласників позбуватися старого флоту та будувати новий, можна запровадити на рівні держави та під її гарантії Судновий утилізаційний грант. Такий грант можна буде використати виключно для будівництва нового судна на українських суднобудівних підприємствах. 

Держава в силах забезпечити лізинг, створивши відповідну державну програму.

«Розмір такого гранту має бути не менш ніж 10% від вартості нового судна. Така сума відповідатиме приблизній вартості старого судна на вторинному ринку, що буде стимулювати судновласника до утилізації судна. При чому будуть відчислення до бюджету та позабюджетні фонди від будівництва нового судна, у тому числі від постачальників та підрядних організацій. І загальний розмір відчислень суттєво перевищить запропоновані державою кошти у виді суднового утилізаційного гранту. Тобто, це не буде якимись державними дотаціями чи субсидіями, а можуть розглядатися, як інвестиції, які в будь якому разі окупляться в майбутньому. Це б посприяло розвитку суднобудівної галузі та розвитку судноплавства на річці в цілому», – пояснює він.

При цьому держава могла б в такому випадку зобов'язати всіх судновласників, які будували б новий флот за цією програмою, ставити судна виключно під український прапор. Це можна закріпити відповідним законом із контролем та відповідальністю сторін.
Більш низький відсоток і більш прийнятні умови дозволили б оновити українським судновласникам флот внутрішнього плавання та купити компаніям судна річка/море.

Окрім того, це можливості розширювати географію поставок. У «ARGO» кажуть, що  хоч майбутнє річки Дніпро – це доставка зернових баржо-буксирними склад на рейд, не варто забувати, що Туреччина та інші країни Середземномор’я в основному купують партії шроту та зернових партіями у 3000-5000 тон. Також є багато підприємств на Дніпрі, які експортують свою продукцію саме такими партіями за різними напрямками. І придбання більш молодшого флоту відповідного класу дозволяє доставляти вантажі з портів Дніпра до портів континентальної Європи, Африки та Азії. У «ARGO» бачать зростання попиту і прогнозують, що через вигідність таких перевезень тренд зберігатиметься.

Сама «ARGO Shipping» вже відновила «забуті» лінії Запоріжжя-Італія, Запоріжжя-Греція, Запоріжжя-Франція та інші. А у цьому році вже отримала запити від фрахтувальників на виконання рейсів з країн Персидської затоки до Києва.  У квітні одне з суден групи компаній вже зафрахтували на рейс із Запоріжжя до французького порту Фос. Тому у «ARGO Shipping» впевнені, що 2021 рік стане роком нових можливостей для розвитку річкової логістики в Україні.

У 2021 році ARGO Shipping робить ставку на відвантаження з річки Дніпро до портів континентальної Європи – портів Великобританії, Німеччини, Нідерландів, країн Балтики, Африканського континенту, та країн Персидського заливу. Одним з нових напрямків буде доставка проектних вантажів як з річкових портів України так і у зворотному напрямку.

Андрій Муравський

Читайте також Найбільші перевізники: «Грейн-Трансшипмент» та їхня перлина

Читайте також Як працює «АгроВіста»: від найбільшого терміналу до найбільшої баржі

Підписуйтесь на нашу сторінку в facebook
Підписуйтеся на наш Телеграм-канал

Підписуйтесь на нашу сторінку в Facebook
Слідкуйте за нашими новинами на Телеграм-каналі

Читайте також