ТОП-6 операторів річкового флоту України

Головні тренди у перевезенні вантажів річкою: поява нових гравців, глибока модернізація буксирів та початок будівництва нових барж для перевезення зерна, і по-третє - тяжіння до роботи на Банці Трутаєва та на рейдах морських портів. 

ТОП-6 операторів річкового флоту України

Очікується, що вже цієї осені Верховна Рада в другому читанні розгляне законопроект "Про внутрішній водний транспорт". Той самий, який передбачає допуск до каботажних перевезень флоту під іноземним прапором. У нього є чимало противників, адже за ті роки, поки депутати різних скликань розглядали та доопрацьовували відповідні галузеві законопроекти, терпець зернотрейдерів урвався і вони самі почали купувати уживаний флот та навіть будувати новий. 

За останні роки флот, що експлуатується на річках України суттєво підріс і окрім відомих широкому загалу таких потужних операторів як «Укррічфлот» та «Нібулон» з’явилися й нові інвестори.

Сайт «Агрологістика» поспілкувався з найбільшими власниками річкового українського флоту. Наразі говоритимемо про тих, хто возить експортні та імпортні вантажі Дніпром та Південним Бугом – найбільш суперечлива норма законопроекту про допуск іноземного прапору на річки стосується саме їх. 

Одним з найбільших власників річкового флоту, який працює на наших водних артеріях, є "Укррічфлот"

"Укррічфлот", 140 

Одним з найбільших власників річкового флоту, який працює на наших водних артеріях, є "Укррічфлот". За даними самої судоходної компанії, сумарний дедвейт річкового флоту складає 170 тис. тонн, і щороку він здатен перевозити 2,5 млн. тонн вантажів. При цьому сумарний дедвейт флоту річка-море складає 80 тис. тонн, що дозволяє перевезти за рік близько 1,9 млн. тонн. Загалом це близько 140 плавзасобів, проте, окрім власне суховантажів, буксирів та барж є багато одиниць службово-допоміжного флоту, плавкранів.

У 2018 році були організовані "кругові маршрути": вниз річкою транспортувався експортний метал, а вгору баржі поверталися із імпортним вугіллям.

Необхідно відзначити, що не увесь річковий флот УРФ працює на внутрішніх водних шляхах – частина задіяна на Дунаї. Хоча, скажімо, п’ять барж проекту "Європа-М" з люковими закриттями були побудовані протягом 2005-2008 років для роботи саме на цій водній артерії, але їх стали використовувати не лише там, але й на Дніпрі. Працювали вони і у акваторії Миколаївського річкового порту для доставки вантажів на судна, які відправлялися у закордонні рейси.

У компанії розповідають, що розробляють низку інвестиційних проектів, які дозволять збільшити кількість каботажного флоту в управлінні.

У каботажних перевезеннях УРФ застосовує різні схеми. Зокрема, у 2018 році були організовані "кругові маршрути": вниз річкою транспортувався експортний метал, а вгору баржі поверталися із імпортним вугіллям.

Нібулон будує флот на власному суднобудівному заводі у Миколаєві і сьогодні він налічує вже 77 одиниць

"Нібулон", 82

"Нібулон" є визнаним лідером у перевезенні зернових вантажів внутрішніми водними шляхами України. Компанія будує флот на власному суднобудівному заводі у Миколаєві і сьогодні він налічує вже 77 одиниць загальним дедвейтом понад 150 тис. тонн. Зараз це 43 одиниці несамохідного вантажного флоту та 21 буксир. Інші одиниці – це самохідний перевантажувач, один самохідний та два  несамохідних плавкрани, земснаряди тощо.

Буксирний склад та баржі різних проектів дають можливість приймати зернові вантажі з річкових терміналів компанії на Дніпрі та Південному Бугу й доправляти їх відразу на відкриті морські рейди. 

Зокрема, шість буксирів проекту 121 та 121М та одинадцять буксирів проекту POSS-115 можуть працювати на ВВП та у морських прибережних районах. Два буксири-кантувальники проекту Т3500 призначені для проведення суден закордонного плавання по БДЛК, їх швартування до причалів,  проведення караванів несамохідних суден, у тому числі – у період льодового стану.

24 несамохідних судна проекту NBL-90 91 мають водотоннажність  2471 тонн, чотири баржі проекту NBL-91 – водотоннажність 3750 тонн, вісім несамохідних суден проекту B2000 – 2597 тонн. Найбільші два несамохідних судна проекту B5000 довжиною 101 м мають водотоннажність  5000 тонн.

Втім, флот "Нібулона" возить не лише зернові вантажі. У 2019 році  "Нібулон" розпочав будувати серію з чотирьох барж-майданчиків для перевезення генеральних вантажів, контейнерів, автомобільної техніки та інших нестандартних та негабаритних вантажів. Наразі вже побудовано і експлуатується три баржі проекту В-1500. У першу чергу компанія використовує ці баржі для перевезення матеріалів, якій йдуть на будівництво її вантажних терміналів. Так, на майданчик у Дніпропетровській області доставлялися перевозило палі. 

"Грейн-Трансшипмент" – молода компанія, яка стрімко розвивається і будує власний річковий і морський флот.

"Грейн-Трансшипмент", 15

"Грейн-Трансшипмент" – молода компанія, яка стрімко розвивається і будує власний річковий/морський флот. Вона розпочала діяльність в 2017 році і в даний час має у власності п'ятнадцять одиниць флоту. 

Це чотири буксири (БТ-418, "Алий", PLUTUS і ZEUS) і вісім барж вантажопідйомністю від 1000 до 2300 тонн. 

Серію барж почали будувати в 2019 році на підприємстві "Дунайсудосервіс". Згідно з проектом, там стикують два ліхтера і роблять вставку проміжної секції вантажного трюму. У серпні цього року після того, як була добудована баржа Grain-5, відбулася закладка наступної баржі проекту. Всього серія має складатися з восьми одиниць. Крім того, "Грейн-Трансшипмент" має у власності суда "Марія-1" і "Солігорськ".

Усі баржі, які "Грейн-Трансшипмент" побудував для себе на "Дунайсудосервісі" за три роки, мають клас річка-море.

Відзначимо, що три з чотирьох буксирів компанії можуть використовуватися не тільки на внутрішніх водних шляхах, але і в прибережній зоні.

Усі баржі, які "Грейн-Трансшипмент" побудував для себе на "Дунайсудосервісі" за три роки, мають клас річка-море. Це розширює можливості як для самої компанії, так і для замовників. "Ми будемо укрупнювати свій флот - в планах будівництво з нуля 108-метрової баржі вантажопідйомністю 5000 тонн. Проект вже є", - розповідає в коментарі сайту agrologistyka.in.ua комерційний директор "Грейн-трансшипмент" Євген Ігнатенко.

United Barge Company наразі єдина в Україні компанія, яка перевозить у каботажі олію.

United Barge Company, 8

United Barge Company наразі єдина в Україні компанія, яка перевозить у каботажі олію. До того ж, ЮБК радує сектор агрологістики принципово новими для України операціями.

"Цього року UBC  першою в Україні здійснила довантаження соняшникової олії з баржі на морський танкер на зовнішньому рейді Миколаївського порту (операція Ship-to-Ship) та здійснила операцію, коли морський танкер був повністю завантажений соняшниковою олією з барж без використання наземної інфраструктури", – розповідає в коментарі сайту agrologistyka.in.ua директор компанії Костянтин Ромашко.

United Barge Company була зареєстрована восени 2019 року і зараз оперує сімома самохідними танкерами вантажопідйомністю від 2,6 до 3 тис. тонн. Крім цього, є одна несамохідна баржа, яку використовують як накопичувач. Загальний дедвейт флоту компанії – 23 тис. тонн. Один танкер, UBC Filatov, знаходиться у власності UBC.

У компанії розповідають, що танкери не нові, але у чудовому стані і перед тим, як їх передали у оперування, вони пройшли інспекцію в Нідерландах.

У компанії підкреслюють, що аналогічні танкери працюють навіть у більш складних умовах морів північної Європи.

Кожен танкер тепер ходить під українським прапором і був класифікований Регістром судноплавства України. До того ж, флот переобладнали на українських підприємствах. Зокрема, переоснащення UBC Amosov під вимоги українського Регістру і прапору, повна реновація покриття вантажних танків та операції з підготовки до виходу у перший рейс тривали близько півроку.

Флот компанії працює не лише на річці, але й виходить у море, аби доставити вантажі у морські порти Великої Одеси. І у компанії підкреслюють, що це дозволяє їм робити як відповідна класифікація українського Регістру, так і  міжнародне законодавство, адже аналогічні танкери працюють навіть у більш складних умовах морів північної Європи.

"АгроВіста" придбала в Нідерландах модернізовані на початку 90-х два буксири-штовхача 1975 року побудови потужністю 2800 к.с. кожен

"Світловодський річковий термінал" ("Агровіста"), 7

Власники "Світловодського річкового терміналу", який входить до складу групи компаній "УкрАгроКом" і "Гермес-Трейдинг" холдингу "АгроВіста", розуміли важливість оперування власним флотом давно. І поступово готувалися до ролі судновласника, зокрема, вже з 2013 року відвідуючи суднобудівні заводи і ведучи відповідні переговори.

Зрештою, у 2018 році "АгроВіста" придбала в Нідерландах модернізовані на початку 90-х два буксири-штовхача 1975 року побудови потужністю 2800 к.с. кожен (найпотужніші на сьогоднішній день на Дніпрі), підняла їх з Амстердама по річках Мас, Рейн, Майн і спустила їх Дунаєм до Ізмаїлу.

Там провели дооснащення обладнанням, виконуючи вимоги РСУ згідно умов роботи на Дніпрі. Також в 2018 році компанія придбала чотири несамохідні трюмні баржі класу Європа 2б загальною місткістю близько 8 тис. тонн. Інвестиції у флот на тому етапі склали близько $6 млн дол. За оцінками компанії, власний флот, який почав роботу в 2019 році, дозволяє щорічно перевозити близько 150 тис. тон зерна.

"АгроВіста" заклала на ізмаїльському "Дунайсудосервісі" найбільшу в Україні баржу, D-6000, яка здатна одночасно перевозити 6000 тонн зерна.

Втім, на досягненому не зупинилася на досягнутому, і в січні цього року "Агровіста" в особі "Світловодського річкового терміналу" як замовника підписала контракт на будівництво найбільшої в Україні баржі проекту D-6000, яка здатна одночасно перевозити 6000 тонн зерна. Її будує Ізмаїльський "Дунайсудосервіс" в кооперації з "Дунайсудоремонтом". Зараз баржа спущена на воду і ведуться остаточні роботи з монтажу обладнання, кришок, гідравлічної, електричної частини, ведеться фарбування корпусу. Почати експлуатацію розраховують вже в цьому сезоні – з жовтня місяця.

"Я вдячний партнерам компанії за рішення з реалізації стратегії холдингу – розвитку власної річкової логістики та будівництва флоту. І ми вдячні власникам і топ-менеджменту ізмаїльських заводів за співпрацю і сміливий крок з будівництва баржі. У робочій групі, яка реалізующет проект, у нас сильна команда однодумців і тих, хто любить свою справу і вірить у відродження судноплавства на річках України. Ізмаїльські суднобудівні заводи намагаються не підвести і виконати це замовлення в термін. По суті ми є свідками народження двох нових суднобудівних заводів України на Дунаї", – каже співзасновник холдингу "Агровіста", директор Світловодського річкового терміналу Юрій Скічко.

"Аскет-Шипінг", 4

"Аскет-Шипінг" має у власності два суховантажі річка-море, проте, вони наразі знаходяться у оперуванні іншої компанії. Натомість минулого року "Аскет-Шипінг" узяв у оперування дві баржі вантажомісткістю по 4 тис. тонн.

Ці баржі дозволять забезпечити компанії доставку зернових вантажів на рейдову перевалку (Банка Трутаева, Одеса та Чорноморськ) з річкових терміналів "Аскет-Шипінгу" у Дніпрі та Запоріжжі. Обидві баржі пройшли ремонт "Миколаївському суднобудівному заводі "Океан" і цього сезону мають розпочати роботу.

Тенденції річкових перевезень

Системно роками новий річковий флот будувала лише компанія "Нібулон". Втім, нині ситуація змінилася, і сьогодні ми бачимо певні тенденції у розвитку перевезень внутрішніми водними шляхами.

По-перше, це поява на цьому ринку нових гравців. Йдеться про гравців, які транспортують зернові вантажі.

По-друге, це покупка та глибока модернізація буксирів, побудованих у 70-80-х роках та початок будівництва нових барж для перевезення зерна.

І по-третє, це тяжіння до роботи на Банці Трутаєва та перевалки вантажів на рейдах морських портів. 

Андрій Муравський, Agrologistyka.in.ua

Підписуйтесь на нашу сторінку в facebook
Підписуйтеся на наш Телеграм-канал

Підписуйтесь на нашу сторінку в Facebook
Слідкуйте за нашими новинами на Телеграм-каналі

Читайте також